mandag den 17. september 2012

Guide: Latex-dødsrust-våben (post apoc)

Til "55°N, 10°E" lavede jeg dette latexvåben:

Mit bedste bud er at det kan kaldes en "pigtråds-og-rustne-tandhjuls-dødsplejl".

Ideen er, at i en postapokalyptisk verden vil en metalstang med henholdsvist rustne tandhjul og gamle rundsavsklinger holdt sammen af pigtråd, kunne holde de mest nærgående mutanter (og resten af de væsener som konstant tørster efter hvad du nu ligger inde med, af kød, blod og indvolde) på passende afstand. 

Våbnet består af en kerne i selve metalstangen, hvorpå der er lagt skum. Under de to "metalbeslag" for enden af stangen, er "pigtråden" fastgjort med tape og stof.

Jeg har brugt: glasfiberkerne, latex og skum (købt i Dragons Lair). Malingen er er lidt forskelligt warhammermaling, og kan også købes i Søstrene Grene. Kontaktlimen er fra XL-byg. Som altid har jeg fået hjælp fra Joel (se hans ting her, de er awesome!)

Så hermed, billedguide til latex-rust-happytimes:


Start med at lave en skitse-idé af dit våben (det er væsentligt billigere at lave fejl i pap end i skum)


De enkelte tandhjul, og rundsavsklingen limet sammen af flere stykker tyndt skum, fremfor ét tykt. Kontaktlimen skaber stabilitet i våbnet - men detaljerne bliver en del sværere at arbejde med.


Skær delene ud (hobbyknivsblade kan købes billigt i Søstrene Grene, og giver godt resultat)


For at få lidt luft mellem de enkelte tandhjul og rundsavsklingen limede jeg nogle små skumplader, som jeg formede som bolte og spændeskiver. De er limet sammen i rækkefølgen som vist ovenfor.


Når alle delene er limet sammen, skal der lægges kontaktlim på _alle_ overflader (det tager en milliard år), hvorpå der skal lægges latex blandet med sort maling. Alt i alt lagde jeg ca. syv lag latex på (det første sort, de næste fem-seks stykker var med metalfarve, og de sidste var rust-detaljer).¨


Her er de fem først metal-latex-lag lagt på våbnet. Som man kan se er pigtråds-snoren trukket gennem alle tandhjulene, og fastgjort til "metalstangen" med tape.

Selve metalstangen er rundet ved brug af sandpapir og en hobbekniv. (Det gode ved postapokalyptiske våben er at det gerne må være grimt!)


For at give indtrykket af metalbeslag, lagde jeg små forhøjninger i skum, som skal illustrere sømhoveder eller nitter. Derudover gav jeg metalbeslagene en dybere rust/bronzeagtig nuance end resten af stangen.

Til sidst trak jeg (inden latexen på tandhjulene tørrede) pigtrådssnoren omkring plejlhovedet, inden jeg gav det et sidste lag rust-detaljer. Til sidste sprøjtes det hele med silikone (efter alle latexdetaljer er færdige - efter silikonesprayen er det for sent).

Tadaaarh:


Og nu! Ud og slå ting ihjel..

3 kommentarer:

  1. Det ser sgu da sejt ud. Tak for guiden :-)

    Hvordan har du lavet pigtråden? Det var en rigtig dejlig lækker detalje...

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak for kommentaren! :)

      Jeg smider en pigtråds-guide op i løbet af i dag (der er en del der har spurgt), men det er i bund og grund bare to 3-mm. tykke snore som spændes ud og påføres to lag sort latex. Den ene snor klippes op i 4-5 cm lange stykker, som vikles stramt omkring det lange stykke - latexen får det til at klæbe.

      Til sidst drybrusher man det hele med metalfarvet maling, blandet med latex (bladingsforhold 1/10, mest maling). Og så laves rustdetaljer :)

      Slet
    2. Indrømmet - det tog mere end én dag. Men NU skulle der være en guide oppe :)

      Slet